עמוד תווים מהגוני עם מקראה בצורת נבל יווני (לירָה)

עמוד תווים מהגוני עם מקראה בצורת נבל יווני (לירָה)

ההתחלה: לקוח מצלצל ומזמין עמוד תווים מעץ..אנחנו לא יודעים עדיין איך באמת נראה העמוד המבוקש וגם הלקוח לא כל כך יודע..

מתחילה שיחת אינטרנט בסקייפ, דוא"ל, סלולר ולבסוף אחרי הרבה סקיצות, שירטוטים והצעות הלקוח מוצא את העמוד שהוא רוצה. (כל ההצעות שלנו נדחות....).

הלקוח שולח את הסקיצות המבוקשות ואחת מהן נבחרת ע"י הלקוח. אחר כך כל התהליך חוזר בבחירת סוג העץ, לאחר שמתברר שביתו של הלקוח מרוהט במהגוני או תואמיו, המהגוני נבחר כחומר העבודה.


 תמונה 1. הכנת תרשים מדוייק , הדפסות לצורך גזירת שבלונה, והעתק עם קנה מידה ללוח שירטוט רגיל. הכנת שבלונה מלביד 17 מ"מ לצורך שירטוט מדוייק
על המהגוני.
 

 תמונה 2. אנחנו מוודאים שגזירת הנייר שהכנו מתאימה לדרישת הלקוח


 תמונה 3. השבלונה והעץ המשורטט


 תמונה 4. השבלונה והרגל ..

חיתוך רוחב בעזרת מסור סרט של 3 רגליים, העלאה על המלחציים ושיוף של שלוש הרגליים יחעד קבלת קוים חלקים וזורמים ומדוייקים בהתאם לשירטוט המקורי (הגג בסדנה שקוף ובצבע אדום אז הכל אדום אצלנו....)


 תמונה 5. על המלחציים - שיוף של שלוש הרגליים יחד
 על המלחציים.....המון שיוף..


 תמונה 6. על המלחציים - שיוף של שלוש הרגליים יחד
 

פריסה של החלקים שנבנו עד כה: עמוד מרכזי ו 3 רגליים
 
 תמונה 7. החלקים פרוסים

העמוד הפנימי מותאם במחרטה לעמוד המרכזי..

 התאמות קטנות


 להחזיר למחרטה..........

 וההמשך בא.. העמוד לאחר חריטה והגנה בשמן טיק

 עכשיו כבר יש לנו עמוד בתוך עמוד.


 בקרוב: העמוד מקבל רגליים..


 סין וגרז


 התאמות קטנות..המון התאמות קטנות.......


 

מחר יהיו לעמוד הזה 3 רגליים (אולי...) אם נצליח עם כל ההתאמות הקטנות...

והנה העמוד קיבל רגליים..


החלקים לאחר מירוק מוכנים להדבקה לאחר אישור הלקוח....




 חיבורים..




ועכשיו להכנת המקראה דמויית הלירה שביקש הלקוח..

תחילה מכינים שבלונה מנייר שהיא למעשה הדפסה ביחס של 1:1 מהתצלום ששלח הלקוח. כך יוצא שהעתקנו את הצילום לנייר.


 עכשיו "מתרגמים" את הנייר לשבלונה מעץ סנדביץ' שכל תפקידה לסייע בהעתקה מדוייקת לעץ מהגוני ואחר מכן תסייע בשיוף ובליטוש.

שבלונה זו מקבלת שיוף טוב כדי לדייק את ההעתקה..

 חיתוך חומר פנים מיותר..


 על המלחציים....


 והעתקנו למהגוני..עכשיו יש לנו מקראה דמויית לירה על המלחציים לפני שיוף..


 שתי אחיות..שבלונה ותוצר - מקראה..





 השוואה לדרישת הלקוח..נראה טוב..


המשך יבוא..

ההמשך בא... המקראה קיבלה 7 חורים לתוכם נכניס עמודים עגולים לפי המצוייר בשירטוט הלקוח




ג'יג שתפקידו לייצר את הדיבלים (העמודים..) בתחתיתו מותקן ראוטר מקיטה גדולשהלהב שלו עובר בתוך חור. בזווית 90 לחור הראוטר יש חור דרכו עובר עמוד עץ מרובע ויוצא עגול מצידו השני..

 נכנס..







את העמודים מכינים במסור סרט לפני שיהפכו לדיבלים..


 

משייפים לאחר מעשה..


מרכיבים לתוך החורים המוכנים במקראה. בשיטה הזו ניתן להכין את הדיבלים ממהגוני שממנו עשויה המקראה..


חותכים ומשווים לתמונה..




הרכבה מדומה..האמת זה יקח עוד זמן עד שנראה עמוד מוכן.. אבל נעים לפנטז..


כזכור למקראה יש תומך תווים אותו יש להרכיב בחזיתה בחלק התחתון, אם כך, עלינו לחתוך את התומך תחילה..
 
 חיתוך תומך תווים במסור סרט



 גמרנו לחתוך עכשיו משייפים בעזרת שלייף אקסצנטרי



 עכשיו אנחנו קודחים במקראה 3 חורים בקוטר 8 מ"מ דרכם יעברו דיבלים עשויים מהגוני ויתחברו אל התומך חיבור סמוי. חשוב להכניס דיבל מאותו סוג העץ שכן בעת התפשטות והתכווצות של העץ יפשטו ויתכווצו גם הדיבלים, היות ולעצים שונים מקדמי התפשטות שונים יש להכין את הדיבלים מאותו העץ כאמור...


 עכשיו מרכיבים את התומך על המיקראה..

 המקראה והתומך מורכבים יחד


הרכבה מלאה ללא דבק כמובן, יש לנו לבנות עכשיו את התומך האחור שלתוכו יכנס עמוד התווים (החלק המרכזי כמובן שקוטרו 16 מ"מ בערך)

 מבט נוסף...




חיתוך תומך אחורי..כאן מעניין להעיר שהחיתוך נעשה פעמיים משני כיוונים


הוא עדיין לא משוייף אבל יהיה יפה.......



מבט על הכל יחד. עכשיו הדיבלים בולטים גם לצד השני ושני התומכים מחוברים..


וכמובן השוואה לשירטוט ששלח הלקוח..נראה טוב..

 

בקרוב..התאמת זווית עבור הקידוח בתומך האחורי ואז שיופים, הדבקות, מירוקים והרכבת כפתור נועל לתומך אחורי..

בחירת הזווית עבור העמוד.

לעמוד תווים יש זווית בה ממוקמת המקראה. זווית זו חשובה שכן היא קובעת את הזווית בה יקרא הנגן או מנצח התזמורת את התווים. לרוב, קובעים מאחורי המקראה מחוגת עץ המאפשרת לקבוע זוויות משתנות לנגן אחד או יותר. אך במקרה שלנו הלקוח רוצה זווית קבועה. מכאן שעלינו לקדוח בתומך האחורי חור 16 מ"מ שזוית הקידוח שלו תתאים לזווית הקריאה המבוקשת. אך מהי הזווית העלומה הזאת? לצורך העניין צילמנו ומדדנו זווית קריאה שונות על עמוד תווים פשוט ממתכת וביקשנו מהלקוח לבחור זווית המתאימה לו..(לדעתנו 155 מעלות זו הזווית המתאימה..אבל שיחליט בעצמו..אנחנו נבצע..).

זווית 135 מעלות..נראה חד מדי..(לדעתנו כמובן..).


זווית 162 מעלות נראה קהה מדי (שוב לדעתנו כמובן..)

 זווית 162 על מד זווית..


 זווית 155 מעלות בקירוב..נראה מתאים?



כמובן שהלקוח יכול לחזור על התרגיל שעשינו בבית עם מכשיר זווית משתנה ומד זווית ולהגיד לנו ישר מה הוא צריך.. ואנחנו נבצע..

אכן הלקוח החליט לבצע את המדידה בעצמו ונתן לנו את הזווית בה נעבוד..אגב היה נעים לגלות שהלקוח הגיע אל הזווית 154 מעלות. כמובן הזווית הקהה שאנחנו עובדים איתה והיא ביחס לעמוד...


 אז בנינו תומך אחורי ...והעמוד עומד. עכשיו הרבה גימורים..
 
 מבט מאחור על התומך האחורי


 העמוד מורכב



תומך אחורי בטיפול


כאן ניתן לראות את התומך האחורי שהוא רכיב חשוב בעמוד תווים זה. היות והאיור ששלח הלקוח לא מראה איך מחובר העמוד המרכזי למקראה, לא היה לנו מושג איך מתחבר העמוד למקראה הנדונה, מכאן שהיינו חייבים לבנות תומך אחורי שיבצע שתי משימות: 1. יחבר את העמוד למקראה ו 2. יקבע את הזווית שדרש הלקוח להטיית המקראה.

העמוד המרכזי יושב יפה בחור שנקדח עבורו בתומך ולדעתנו אין צורך בכפתור הידוק אך זאת יחליט הלקוח (לדעתי עוד כפתור הידוק יסרבל את המראה.

למעשה העמוד מוכן ויש עוד לבצע ציפוי נוסף בשמן טיק, ואולי ,יהיה מן החוכמה לצפות את העמוד גם בלכה פוליאוריטנית מבריקה דו רכיבית, כדי להגן משנויים תרמיים ומחימצון (שמן טיק לא עוזר בתחום זה ושמן פשתן שכן עוזר יכער את העבודה ויכהה אותה). לכה דו רכיבית מספקת את ההגנה המיטבית לעץ ובמיוחד יקר, מבליטה את האיכות של הטקסטורה ונותנת מראה איכותי ויוקרתי לרהיט יחודי כזה.


 עמוד תווים מהגוני עם מקראת לירה מלפנים


 עמוד תווים מהגוני עם מקראת לירה בחצר שלי


 עמוד תווים מהגוני עם מקראת לירה עם תווים
 

 עמוד התווים אחרי לכה דו רכיבית - גמר

 תומך אחורי ממבט אחורי


 תומך אחורי ממבט חצי אחורי..


 עמוד תווים לירה גמור..

אין תגובות: